Hoogtij Hansweert Hoogtij Hansweert

Hoogtij Hansweert is een oecumenische gemeenschap die in 2022 is opgericht uit de samenwerking tussen de Protestantse Gemeente Hansweert-Schore en de Heilige Pater Damiaanparochie. De oecumenische gemeenschap heeft het doel om vanuit Gods liefde dienstbaar te zijn aan Hansweert en mensen te verbinden.

• Weekviering
    Elke vrijdagmorgen om half 10 in dorpshuis Kaj Munk in Hansweert.

• Bidden voor Hansweert
    Elke eerste of tweede dinsdag van de maand om 8 uur in de gebedsruimte van Kees en Els Fonteine.

• Oecumenische openluchtviering
    Elk jaar in augustus

Contactgegevens e-mail: hoogtijhansweert@gmail.com

Contactpersoon: Gilbert van Noorden, telefoon: 06-31698764

Ontstaansgeschiedenis en toekomstdroom

De Protestantse Gemeente Hansweert-Schore, maakt onderdeel uit van de context Hansweert. Een context die het vanaf februari 2023 moet doen zonder ‘Godshuis’. Nadat in 2019 het kerkgebouw van de Protestantse Gemeente Hansweert-Schore van de hand gedaan was, werd medio 2022 het bericht definitief bevestigd dat het kerkgebouw van de Rooms Katholieke gemeente, onderdeel van de Heilige Pater Damiaanparochie, ook aan de eredienst onttrokken zou gaan worden.

Omdat de gemeenschap het bericht al een aantal jaren ‘aan zag komen’, vinden er sinds 2019 verkennende gesprekken plaats tussen de Protestantse en de Rooms Katholieke gemeente over de vraag; ‘Hoe kunnen we met elkaar kerk zijn in, van en voor Hansweert, wanneer er straks geen ‘Godshuis’ meer is?’. Deze verkennende gesprekken zijn begin 2022 verder concreet gemaakt met het oprichten van een initiatiefgroep welke zich in 2022 en 2023 bezig heeft gehouden met het onderzoek naar de vragen; ‘In welke vorm is een oecumenische pioniersplek in Hansweert, die aansluit bij de missie en visie van de initiatiefgroep, levensvatbaar?’ en ‘Hoe kunnen we met elkaar kerk zijn in, van en voor Hansweert, wanneer er straks geen ‘Godshuis’ meer is? Vragen waar meer en meer een antwoord opgekomen is.

Missie en visie

Missie: Als leerlingen van Jezus Christus en door Gods liefde, ervaren we een gezamenlijke roeping om binnen de context van Hansweert dienstbaar te zijn en mensen te verbinden door het delen van onze levensbeschouwelijke inspiratie en de manier waarop we als gelovigen in de maatschappij staan.

Visie: Het binnen de context van Hansweert onderzoeken van de behoefte naar- en realiseren en faciliteren van- nieuwe vormen van verbindingen tussen mensen, van kerk-zijn en van gemeenschapsvorming in de vorm van een op te richten oecumenische pioniersplek.

Bekijk hier het jaarverslag van Hoogtij Hansweert.